Světové ceny nerostných surovin stále rostou. Je to nezvratitelný trend - Země není nevyčerpatelný zdroj.
Z pohledu motoristů je to poměrně nepříjemná skutečnost, neboť autobaterie jsou sestaveny z velké části právě z olověných komponentů (cca 80% celkového objemu baterie). Konečná cena tohoto sortimentu je proto citelně závislá na vstupních investicích pro nákup výrobních materiálů.
Jak ukazuje graf převzatý ze serveru patria.cz, cena olova za posledních 5 let vzrostla téměř trojnásobně. Trvalý nárůst vstupních cen surovin však tolik neovlivňuje ceny finálních produktů, v našem případě olověných akumulátorů. Je to částečně způsobeno tím, že výrobci své baterie zdražují "skokově" a rozhodně ne tak dramaticky, jak ukazuje křivka.
Na konečnou cenu zde působí i jiné faktory:
Světoví výrobci (VARTA, EXIDE, YUASA, BANNER atd.) v letech 2004 až 2008 ustálili své výrobní programy, nabídli zákazníkům nové či zmodernizované produkty a rozdělili je do několika kvalitativních řad. Za tento upgrade si samozřejmě všichni nechali zaplatit zákazníky a ve stanovování cen počítali také s budoucím růstem cen materiálů. S trochou nadsázky se dá říci, že výrobci zdražili ještě dříve, než to bylo nutné. Mimo jiné také kvůli tomu, aby pozdější růst cen nebyl příliš bolestivý...
Významným tlumičem razantního zdražování jsou také velkosklady a obchodníci, kteří v rámci konkurenceschopnosti drží ceny co nejníže. Jsou schopni se předzásobit a zdražovat postupně a mírněji.
Internet a e-shopy do obchodování vstoupily velmi dravě, což se projevilo dokonce zlevněním. Supernízké ceny jsou však výsledkem téměř nulových rabatů obchodníků a tento trend je spíše na ústupu, neboť vydělávat chtějí všichni.
Zdražování autobaterií a motobaterií se v praxi u konečných prodejců děje průměrně jednou za 18 měsíců a to v rozmezí 5-10% z původní ceny. Koncem roku 2007 citelně podražily všechny značky, následující rok ceny zase klesly, poslední zdražení všech značek proběhlo v listopadu 2009. Tolik čísla, statistika a trochu spekulací..
Snad nejsilnějším faktorem vnímání ceny a jejího nárůstu je zákazník sám, zvláště v našem oboru, kdy motorista kupuje autobaterii průměrně jednou za 5-6 let. Setkávám se s tím skoro denně: "Jéžišmarjá, to je nějaké drahé! Já jsem baterku kupoval za devět stovek..." apod. Ano, většinou společně se zákazníkem dojdeme v jeho paměti k tomu, že baterku kupoval v Makru za akční cenu 999,-Kč, že to bylo před pěti lety a že se jednalo o nějakou "noname" verzi. Cenový rozdíl je pak opravdu velký a ne každý si jej umí správně vysvětlit.
Takže, bude se zdražovat?
Z dlouhodobého hlediska je odpověď: Ano. Nárůst cen ale bude pozvolný za předpokladu, že globální ekonomiku neochromí ještě silnější křeč, jakou zažíváme v těchto měsících..
Dražší budou vždy technologické novinky a vychytávky pro speciální použití (elektromobily, solární energie a pod.).
Co se týká našich končin, životní úroveň bude růst rychleji než ceny autobaterií, a to je dobře.
Žádné komentáře:
Okomentovat