Kdo se v zimních měsících, kdy teplota opovážlivě klesá hluboko pod nulu, prochází ranním městem, velmi pravděpodobně bývá svědkem tradiční podívané: řidiči zmrzle přešlapující u ještě zmrzlejších aut zaparkovaných těsně vedle sebe, otevřené kapoty a... auta propojena startovacími kabely. Minimálně jednomu z nich není do smíchu, neboť nemůže nastartovat a s napětím očekává, zda se mu to s pomocí druhého vozu podaří..
Pomocný start, neboli startování přes kabely je disciplína, do které se nikdo dobrovolně nehrne, ale je nutné ji absolvovat ve chvíli, kdy baterie vinou hlubokých mrazů či stáří vypoví službu. Většinou se tak děje v ranních hodinách, kdy je auto i baterie značně oslabena nočním mrazem, či po delším stání vozidla. (A dle Murphyho zákona se tak také děje v době, kdy to nejméně očekáváte!)
Aby proces pomocného startování proběhl co nejefektivněji, je dobré dodržet několik zásad.
Předně je třeba pořídit kvalitní kabely s dimenzí minimálně 400A, které mají kvalitní svorky pečlivě připevněné ke kabelu dostatečného průřezu a s dostatečnou izolací. Takové kabely ovšem nekoupíme v supermarketu za 99,-Kč, jak je v těchto končinách zvykem. Vyplatí se investovat pár korun navíc. Máme-li možnost, k pomocnému startu zvolíme automobil se silnější baterií.
Propojování automobilů a postup při pomocném startu je následující:
1. Kabel s červenými koncovkami (měl by být na svorkách značen znaménkem +) připojíme k plus pólům baterií obou automobilů.
Nikdy nezapojujeme kabely tak, že se připojí nejdříve + a - na jedné baterii, na druhém konci kabelů hrozí zkrat!
2. Kabel s černými (modrými) koncovkami (znaménko -) připojíme k mínusovým pólům obou autobaterií.
Pro jistější start a vyšší bezpečnost se doporučuje na vozidle se slabou baterií minusovou svorku připojit na dobře ukostřenou část motoru co nejblíže startéru, zkrátí se tak cesta startovacího proudu.
3. Dbejme na to, aby čelisti svorek měly co nejlepší kontakt s místem připojení!
4. Nastartujeme vozidlo, které má pomoci se startem a necháme motor běžet.
5. Nastartujeme druhý automobil se slabou baterií.
6. Po úspěšném nastartování odpojíme kabely ve stejném pořadí, jako jsme je zapojovali.
7. Pěkně poděkujeme řidiči, který nám pomohl :)
Tip: Pokud je start obtížný a dlouhý (zamrzlá nafta apod.), děláme mezi starty přestávky, aby se startovací kabely nepřehřívaly. Je-li baterie hluboce vybitá, necháme obě auta propojená, aby se baterie částečně dobila. Při startování můžeme přidávat plyn u pomocného auta.
Dobrý den,
OdpovědětVymazatneměl byste nějaký fígl pro situace, kdy je baterie vybitá tak, že ji nejde nahodit ani přes kabely? Možná to bude názornější na mé zkušenosti: Kromě auta na normální ježdění mám ještě jedno starší pro radost, jímž jezdím občas v létě. Letos nebyl čas, vyjel jsem naposled v červnu. Nyní (28.10.) jsem se jej rozhodl zazimovat (mj. vyjmout baterii), předtím jsem se chtěl ještě projet. Baterie však byla úplně prázdná (nerozsvítily se ani kontrolky na přístrojovce). Přistavil jsem tedy druhé auto a spojil baterie kabely, druhé auto nastartoval a držel otáčky někde u 2500 za minutu. Pomáhanému autu to však nepomohlo, kontrolky se rozsvítily, ale startérem to neotočilo (jen bylo slyšet cvakání pastorku). Takže z vyjížďky nebylo nic. Baterii jsem sice dobil (na voltmetru ukazuje nyní 11,87 voltu a naětí drží) a další vyjížďka bude na jaře... přesto by mne zajímalo, kde jsem udělal chybu, popřípadě jak postupovat, je-li baterka úplně "mrtvá".
Děkuji.
S.N.
Dorý den,
Vymazatváš případ "druhého, svátečního auta" je klasický. U vozidla, které nejezdí pravidelně, nebo se tzv. zazimují, musíte počítat se zvýšenou péčí zvláště o baterii. Ta samovybíjením ztrácí kapacitu (až 1% denně) a dříve nebo později ji musíte dobít externě. Ve Vašem případě 3-4 měsíce stání způsobilo takový pokles kapacity, že se baterie hluboce vybila. Váš postup při pomocném startu byl správný, bohužel nelze přesně určit příčinu neúspěchu. Je tu mnoho okolností: Jak kvalitní máte startovací kabely? Jak kvalitní bylo připojení svorky kabelu k bateriím? Zkoušel jste mínusový kabel připojit na kostru blíž startéru u nefunkčního auta? atd. Možná stačilo nechat baterie déle propojené a pomocné auto nastartované, aby se do nemohoucí baterie "přelilo" více energie..
Cvakání pastorku může znamenat nedostatečný proud z baterie, ale stejně tak i poruchu na startéru. Dovoluji si tipovat tu první možnost. Baterii jste sice nabil, ale hodnota 11,87 je pořád nedostatečná. Autobaterie má svou "kapacitní nulu" na 12,0V a 100% kapacity je dosaženo až při klidovém napětí cca 12,8V (změřeno ideálně až 24 hodin po nabíjení). Tedy tento malý rozdíl osmi desetin voltu teprve vypovídá skutečně o kapacitě akumulátoru. Pokuste se baterii dále nabíjet, raději menším proudem a delší čas. Pokud se kapacita (napětí) nezvedne, pravděpodobně je baterie zasulfátovaná a skoro nenávratně zničená. Pak by asi rozhodoval její věk, značka, resp. cena, zda se Vám vyplatí investovat do desulfatace, nebo pořídit na jaro nový akumulátor.
Další info k tématu:
http://bit.ly/RHZH8l
http://bit.ly/RHZMsB