22. 2. 2010

Nabíjíme automaticky!

aneb jak správně používat automatickou nabíječku.

Automatické nabíječe se již definitivně zabydlely na našem trhu, výběr je poměrně dobrý a i cenově jsou dostupné prakticky pro každého. Nová technologie přináší vysoký komfort a bezpečnost pro obsluhu i nabíjený akumulátor. Málokdy se však mluví o tom, jakým způsobem nabíječ tohoto typu používat a jaká jsou jeho úskalí. Nová technologie také mnohdy vyžaduje i změnu jejího používání a o tom si dnes něco řekneme.



Technologické novinky přicházejí na svět většinou z podobných důvodů: ušetřit čas a peníze, zjednodušit obsluhu či použití. Nejinak je tomu i u automatických nabíječek pro akumulátory do automobilů a motocyklů. Před několika lety byla automatická nabíječka výsadou jen profesionálů, značkových autoservisů či velkých firemních autoparků. Dnes je to zcela běžné zboží, nabízené v široké škále provedení od světových značek až po ty méně známé z asijských dálav. Liší se kvalitou, výkonem, velikostí i výbavou. Některé atributy jsou společné - automatické nabíječe jsou řízeny obvodem, který vyhodnocuje napětí na svorkách připojeného akumulátoru a podle toho spouští či ukončují nabíjecí proces. Klasickým a nejběžnějším typem bývá nabíječ, který po dosažení plné kapacity baterie přepne do tzv. udržovacího režimu, při kterém je baterie dále dobíjena slabým proudem a udržována v nejlepší kondici. Tato funkce je užitečná pro dlouhodobé skladovaní baterií, např. v období, kdy vozidlo není používáno. Tak nedochází k samovybíjení a baterie je vždy připravena ke kvalitnímu startu.

Výhodou automatických nabíječů je jejich bezobslužnost - nabíječ prostě připojíme k akumulátoru, spustíme nabíjení a o více se nestaráme. Další předností jsou mnohdy menší, kompaktní rozměry a nižší hmotnost zařízení díky nepřítomnosti velkého trafa, které je nezbytnou součástí klasických nabíječek. I ochrana proti přepólování či přetížení je již většinou řešena elektronickou cestou, nikoliv mechanickou pojistkou.
Hendikepem automatů však bývá neschopnost nabít hluboce vybitou baterii (pod 10V), což je dáno jeho konstrukcí - přítomností spínaného zdroje místo klasického trafa. Takto hluboce vybité baterie lze nabíjet pouze po dosažení napětí nad 10V, což se řeší krátkodobým připojením na jinou (nabitou) baterii, či připojením ke konvenční nabíječce. Ani po nabití takového akumulátoru není jistota, že hustota elektrolytu dosáhla potřebných hodnot odpovídajících 100% nabití. To je způsobeno obvodem, který hlídá napětí na svorkách akumulátoru a nabíječ vypne dříve, než baterie dosáhne plné kapacity. Hluboce vybitý akumulátor totiž vyžaduje nepoměrně delší čas pro nabíjení (i desítky hodin!), aby hustota jeho elektrolytu vystoupala zpět na požadovanou hodnotu... Pro tyto případy doporučuji obrátit se spíše na odbornou firmu, která disponuje kvalitní technikou a zajistí řádné nabití i takto zubožené baterie.

Proč tedy používat automatický nabíječ, když má tak vážný nedostatek?
Je třeba si uvědomit, že nabíječ má sloužit především jako prevence. Při dnešním hustém městském provozu a bohaté elektronické výbavě vozů baterie spíše trpí nedostatkem dobíjení, což se neprojeví hned, ale třeba až na konci letní sezóny, kdy se ochlazuje a stoupají energetické nároky při startu. Pravidelným nabíjením v průběhu celého roku (a zvláště v zimních měsících) provádíme onu preventivní údržbu baterie a můžeme předejít kolapsu v podobě hlubokého vybití. K tomu jsou právě nejvhodnější automatické nabíječe, které lze připojit k baterii kdykoliv a na jakkoliv dlouhou dobu.

Se změnou nabíjecí techniky musí přijít i změna našeho chování - používat nabíječ pravidelně, i když baterie nejeví známky poklesu kapacity, a udržovat ji tak v perfektní kondici po celý rok. Obrovský význam mají automatické nabíječe v údržbě sezónních akumulátorů pro motocykly, zahradní techniku, veterány, sněžné a vodní skútry, atd. V těchto případech se velice osvědčuje právě udržovací režim automatů, při němž mohou být akumulátory připojeny dlouhodobě.

Nabíjejme tedy nejen s automaty, ale také automaticky - kdykoliv k tomu máme příležitost. Prodloužíme tím životnost našeho akumulátoru a předejdeme i zbytečným nepříjemným situacím s nestartujícím vozidlem.

Žádné komentáře:

Okomentovat