Budoucnost patří aluminiu! Tento prorocký citát českého velikána Járy Cimrmana byl dozajista už několikrát naplněn, ale vsadím všechny prvky Mendělejevovy tabulky na to, že kdyby mistr žil v naší době, jeho výrok by zněl "Budoucnost patří lithiu". Respektive Li-pol bateriím, které dnes bezkonkurenčně obsadily pozice napájecích zdrojů ve všem co svítí, hraje, telefonuje, nabíjí, měří, zaznamenává, vysílá či přijímá... Zkrátka v drtivé většině elektronických přístrojů dnes najdete Li-pol baterie různých kapacit, výkonů, velikostí a tvarů.
V dnešním článku se podíváme na dosavadní konec vývojového řetězce, na vysocevýkonné baterie využívané nejen v automobilovém průmyslu. Řeč bude o startovacím boosteru, který plně zastane funkci pomocného startovacího zařízení pro motorová vozidla.
Když jsem od výrobce obdržel první várku startovacího boosteru GL7, po otevření první krabice jsem stále nechápal, jak tohle může fungovat. Malá plastová krabice v sobě skrývá deklarovaných 300A startovacího proudu a pro nabíjení elektroniky má k dispozici 44Wh kapacity. Hned na začátek je třeba říci, že se nejedná o levnou "čínu" určenou k rychlé spotřebě! Šedočerný monolit z ABS plastu je pevný, nevrže, nic v něm při pohybu nechrastí. Design je čistý a jednoduchý, jediný ovládací prvek je multifunkční tlačítko, zdířky bezpečně chráněné gumoplastovými krytkami. Přístroj zdobí čtyři decentní modré LEDky, které indikují stav kapacity powerbanky. Každá z nich reprezentuje čtvrtinu kapacity, to znamená, že pokud svítí všechny čtyři, je plně nabito. Pod krytkami pak najdeme zdířku pro klasické USB, do které lze zasunout multikabel se třemi nejčastějšími výstupními konektory - micro USB, Lightning a 30pin pro iPhone. Pro futuristy je pak připravena zdířka s napájením nejnovější elektroniky USB-type C. Dále je zde nezbytná zdířka pro nabíjení samotné powerbanky a konečně konektor pro připojení startovacího kabelu.
Booster je napevno uložen ve skořepinovém plastovém kufříku společně s příslušenstvím: síťový nabíječ, autonabíječ, zmiňovaný multikabel pro nabíjení elektroniky v režimu powerbanky, startovací kabel a přehledný manuál se záručním listem. Kufřík má po zavření rozměry cca 20x17x7cm, takže je velice skladný a jeho obsah je bezpečně uložen pro případný transport.
Power banka
Externích nabíječek s USB výstupem je dnes na trhu nepřeberné množství a jejich producenti se předhánějí nejen v kapacitách, ale také designu a přidáváním dalších užitečných funkcí. Výrobce GL7 jde na to přes výkon a všechny své výrobky koncipuje jako pomocný startovací zdroj. Kapacitě proto nepřikládá takový význam, přesto je jí v GL7 poměrně dosti! V přepočtu nabízí 9.400mAh, což skýtá minimálně patero nabití telefonu iPhone 6S. Mě se podařilo nabít telefon Motorola Nexus 6 s kapacitou 3.220mAh v pohodě a s přehledem třikrát, takže co výrobce slibuje, to tam skutečně najdete i s rezervou. Sympatická je i funkce upozornění na pokles kapacity pod 50%. To poznáte tehdy, když dvě kontrolky ze čtyř už nesvítí a navíc power banka 5x zapípá. Tuto funkci oceníte hlavně při pomocném startu, který by se měl provádět pouze při nabití nad 50% kapacity.
Čímdál častěji se budeme potkávat se spotřební elektronikou osazenou nejnovějším standardem USB-C. Jedná se o oboustranně zaměnitelný konektor, který zvládne přenos až 5A nabíjecího proudu. Výstup pro tento konektor budoucnosti už má i GL7 a může skrze něj nabíjet prodem 3A, takže už teď se můžeme těšit na opravdu rychlonabíjení!
Startovací booster
U této funkce jsem chtěl být opravdu přísným testerem a proto jsem připravil GL sedmičce náročné podmínky. V prvé řadě jsem v automobilu o objemu motoru 1.9TDi nasimuloval skutečně vybitou baterii. Auto jsem osadil vyřazeným akumulátorem 12V/80Ah s napětím 10,4V. V tomto stavu není taková baterie schopna nastartovat ani škodověnku, natož diesel! Po otočení klíčem do startovací polohy kontrolky na palubce pohasínají, startér se stěží otočí... Po připojení startovacích kleští GL7 k baterii a následném pokusu o start motor ihned naskočil, a ne jednou. Druhý, třetí, čtvrtý i pátý pokus, s odstupem vždy asi 10 vteřin, byl úspěšný a startér pokaždé s přehledem motor rozeběhl. Po tolika pokusech je nabíledni, že se kabely boosteru zahřály a jeho kapacita klesla o čtvrtinu. Při takovém proudu a zátěži musíme počítat s tím, že GLsedmičce musíme vydanou energii zpět vrátit dodávanou nabíječkou.
Booster GL7 jsem postupem času použil vícekrát a už naostro, kdy jsem jím startoval skutečně ztroskotaná auta různých kubatur. Ani jednou mě nezklamal, občas pomocný start trval déle, ale to ovlivnil více celkový stav auta, jeho elektrické zapojení apod. (např. Ford má horší přístup k baterii, mínusový kabel boosteru se musel připojit na kostru vozu). Kvalitu startu ovlivňuje více věcí, než jen stav baterie samotné! Kontakty by měly být čisté, svorky autobaterie vždy dotáhnuté, všechny elektrické spotřebiče, nepotřebné pro start, by měly být vypnuty (vyhřívání skel, sedadel, ventilátor, světla atd.). Co bych určitě zdůraznil, je nutnost dodržování bezpečnosti a 100% duchapřítomnost při pomocném startu. Booster je sice chráněn proti přepólování, přebití či podpětí, rozhodně by se však neměl přetěžovat dlouhými starty. Výstup 12V pro start není elektronicky chráněn proti přímému zkratu, naštěstí jeho krokosvorky jsou dobře chráněné plastovou izolací. Booster je také nutné po úspěšném startu vždy odpojit od auta, aby do něj nevracel proud z altenátoru. Tohle jsou však běžná omezení, společná pro všechny podobná Li-pol zařízení určená k pomocnému startu.
Ostatní funkce
Svítilna je běžnou součástí většiny power bank, takže u GL7 ničím nepřekvapí. Nabízí tři módy: trvalé svícení, blikání a světelný signál SOS. Zapínání, přepínání a vypnutí se ovládá cyklicky pomocí tlačítka. Svítivost je velmi slušná a vzhledem k vysoké kapacitě baterie uvnitř vydrží svítit mnoho hodin.
Ionizátor. Nezvyklá funkce navíc, co je na první pohled zbytečná. Dovedu si ale představit, že při dlouhých trasách může přispět v interiéru uzavřeného vozu k lepšímu ovzduší. Superfiltrovaný vzduch nasátý z dálnice určitě není to nejzdravější, co může řidič za jízdy dýchat a tak čistič vzduchu, respektive obohacovač iontů, může zlepšit řidičovu koncentraci a oddálit jeho únavu. Tato funkce se zapíná/vypíná dlouhým stisknutím ovládacího tlačítka a je indikována zelenou LED na boku přístroje.
Resumé
Startovací booster GL7 opravdu klame tělem - jeho vysoký výkon zkrátka neodpovídá proporcím, ale uvnitř skutečně je! Oceňuji dokonalé zpracování, bohatou výbavu i pevný transportní kufřík. Jednoduchost ovládání je mi příjemnější, než nepřehledné ovládání mnoha čudlíky a "stovky" blikajících kontrolek jak na Matějské. Inovátorský přístup v podobě USB-C a ionizátoru ukazuje na to, že výrobce je ambiciózní a svými produkty chce přitáhnout pozornost. Zprvu úsměvné přídavné funkce se mi s odstupem jeví jako užitečné! Svítilnu můžete potřebovat opravdu kdykoliv, hlavně ve vypjatých situacích, kdy jde o záchranu života či majetku a ionizátor jako funkční prevence před únavou z jízdy. Během testování jsem přišel ještě na jednu užitečnost, kterou výrobce ani nezmiňuje. Booster GL7 můžete použít jako spolehlivý záložní zdroj při výměně či odpojování autobaterie, při němž nepříjdete o napětí a nesmažou se vám například důležité údaje z paměti počítače, nemusíte znovu odkódovávat radiopřehrávač, nastavovat hodiny atd.
A zápory? Co z povahy zařízení není možné, ale uvítal by to nejeden auto-moto-nerd, je možnost nabíjet autobaterii přímo přes startovací kabely. Tento booster je však konstruován jako pasívní pomoc s dodávkou startovacího proudu skrz vybitý akumulátor, sám o sobě nedokáže autobaterii "nakrmit". Vzhledem k přítomnosti vnitřní Li-pol baterie s extrémním výkonem je třeba dbát opravdu vysoké bezpečnosti zejména při pomocném startu, je třeba také dávat pozor aby nedošlo k přímému zkratu startovacích svorek. Všechny procesní chyby mohou vést k trvalému poničení zařízení, ale také k zahoření či výbuchu citlivé interní baterie. Jednoduše není to hračka pro děti, ale pro uvědomělé uživatele, co si alespoň jednou pořádně přečetli návod k obsluze ;-)
Rozhodně bych booster a powerbanku v jednom GL7 doporučil každému motoristovi, který používá své auto denně a potřebuje se 100% spolehnout na to, že nastartuje. Také profesionálové z taxislužby či kurýrní služby, řidiči pohotovostí všeho druhu, správci větších autoparků, majitelé autobazarů či servisů, ti všichni by mohli služeb GLsedmičky s úspěchem využívat. Vzhledem k relativně nízké ceně je tohle zařízení dobrá investice do jistoty spolehlivého provozu vozidla.
Podrobnosti o tomto zařízení najdete na stránkách www.golempower.cz.
Žádné komentáře:
Okomentovat