4. 3. 2010

Kupujeme motobaterii

  Výběr startovací baterie pro motocykl, skútr nebo čtyřkolku není dnes díky bohaté nabídce takový problém, jako tomu bylo před léty. Nákupu je však třeba věnovat dostatečnou pozornost – mezi mnoha typy a značkami bývají rozdíly jak ve výkonu, tak v rozměrech či cenách. Pojďme se blíže podívat na důležité faktory našeho výběru.



Kdy koupit novou motobaterii?
Olověné akumulátory pro startování motocyklů a podobných vozidel dosahují životnosti v průměru 5 let. Zde platí zásada, že čím pečlivější je údržba, tím dosáhne akumulátor vyššího věku. Jakékoliv výkyvy v provozu (porucha na elektrické soustavě stroje, hluboké vybití, nesprávné zacházení, či nedostatečná údržba) mohou zapříčinit zkrácení životnosti baterie.

U sezónních strojů, jako jsou motocykly, skútry, čtyřkolky, zahradní technika, sněžné či vodní skútry, apod. je podstatná jedna společná vlastnost – vozidlo není v provozu celoročně. Olověný akumulátor od zprovoznění (nalití a nabití) je aktivní a začíná běžet jeho životnost bez ohledu na to, zda je v provozu či nikoliv. Takže i při odstavení motocyklu baterie stále "stárne".  Správnou péčí  v mimosezónní době je důležité akumulátor udržovat ve stále nabitém stavu a předcházet tak hlubokému vybití.

Jak tedy poznat, že baterie už definitivně dosloužila?
Vybitá motobaterie není schopna startu, v horším případě neotočí startérem a nerozsvítí ani kontrolky na palubní desce. Takovou baterii je třeba co nejdříve nabít. Pokud i po nabití ztratí svou kapacitu, znamená to, že je vyčerpaná a je nutné ji vyměnit za novou. V případě, že je baterie relativně "mladá" a přesto nenastartuje ani po nabití, došlo u ní k hlubokému vybití, kdy olověné desky uvnitř zasulfátovaly. Takovou motobaterii prakticky nelze znovu oživit a je nutné ji vyměnit, nebo pokusit se alespoň částečně obnovit její kapacitu  na speciálním desulfatačním zařízení u odborného servisu.

Jakou motobaterii zvolit?
Předně je dobré držet se doporučení výrobce stroje. Na rozdíl od autobaterií není při výběru motobaterie možné rozhodovat se mezi několika kapacitami či velikostmi. V motocyklech bývá pro baterii vyhrazen velmi omezený prostor, do kterého se ve většině případů vejde jen jeden typ akumulátoru a elektrická výbava motorky je většinou daná výrobcem. Výběr baterie je tak mnohdy zúžen jen na značku výrobce či cenu. Světovou špičkou mezi výrobci je bezpochyby japonská Yuasa. Kvalitu jejich baterií si cení uživatelé po celém světě a renomovaní výrobci motocyklů tuto značku přednostně osazují do prvovýroby.

Výrobce motocyklu v manuálu nejčastěji doporučí baterii určité kapacity a většinou přidá i mezinárodně uznávané označení dle standardu Yuasy (norma JIS), které nejčastěji začíná písmeny YT (např. YTX14-BS je označení MF baterie 12V/12Ah s konkrétními údaji o rozměru a výkonu, které by měli ctít i ostatní výrobci baterií).

Klasické olověné akumulátory do motocyklů měly stejnou konstrukci, jako startovací baterie do automobilů. Vyznačovaly se nutností doplňovat destilovanou vodu a poměrně vysokým samovybíjením efektem. Asi před deseti lety se objevila nová technologie malých olověných akumulátorů pro motocykly, označovaná nejčastěji MF (Maintenance Free). Nepřesně jsou tyto baterie označovány jako gelové. Tyto baterie dnes téměř zcela ovládly trh s náhradními akumulátory a i všichni výrobci motocyklů je používají ve svých nových výrobcích. Jejich výhodou je absolutní bezúdržbovost, vyšší startovací výkon a schopnost pracovat v jakékoliv poloze. Nepříjemný efekt samovybíjení stále přetrvává, i když je do jisté míry omezen. Konstrukčně jsou tyto baterie řešeny tak, že po naplnění se  kyselinový elektrolyt vsaje do speciálního absorpčního materiálu mezi deskami, který kyselinu pojme a udrží na svém místě v těsném kontaktu s olovem elektrod. Akumulátor se  hermeticky uzavře a už se do něj během celé životnosti nic nedolévá. Z toho také plyne dnešní běžné označení takové baterie AGM (Absorbent Glass Mat).

Špičková technologie motobaterií s označením YTZ s ještě vyšším startovacím výkonem je to nejlepší, co lze dnes do motocyklu pořídit a několik stěžejních typů se již vyrábí a prodává. Cílem výroby je zcela bezúdržbová baterie s co nejnižším či nulovým samovybíjením, což je pro sezónní použití a následné dlouhodobé skladování ideální. Obrovský výkon a malé kompaktní rozměry zase zabezpečí univerzálnost použití. Nové motocykly jsou stále náročnější a jejich bohatá elektronická výbava spotřebuje velké množství energie. Také pro sportovní a profi účely neexistuje jiný kompromis. Právě pro tyto stroje je určena nová řada "YTZ" baterií.

Záleží na značce?
Ano, záleží. V tomto oboru platí pravidlo, že kdo to dělá nejdéle, je zpravidla nejlepší. Výjimečné postavení na světovém trhu má značka Yuasa. Její dlouholetá zkušenost posunuje technologie stále dopředu a přísně kontrolovaný výrobní režim zajišťuje nejvyšší kvalitu produktů. Za zmínku stojí také dva giganti Exide a Varta, kteří vyvíjejí své koncepce a nabízejí ucelenou řadu všech kapacit a konstrukcí. Z levnějšího segmentu svou kvalitou vyčnívá značka MotoStart, vyrábějící OEM produkty v licenci koncernu Yuasa.

Vyhněte se raději neznačkovým bateriím nevalné kvality. Velikostí jsou prakticky totožné s ostatními značkami, většinou jsou potištěny čínskými znaky a neobsahují téměř žádné informace o kapacitě a startovacím proudu, někdy dokonce chybí i mezinárodní označení dle normy JIS. Tyto baterie se nejčastěji vyskytují u levných skútrů neznámých čínských výrobců a jejich kvalita je nejistá…

Na co dát při nákupu pozor
Pokud nakupujete v kamenném obchodě, solidní prodejce by vám měl pomoci s výběrem přiřazením podle katalogu. Není-li katalog, nebo v něm váš motocykl není uveden, je dobré mít s sebou baterii původní, podle které lze snadno vybrat správný model. Nakupujete-li v internetovém obchodě, vyžadujte pomoc od prodejce formou e-mailu či telefonátu, kvalitní obchodník by vám měl pomoci i na dálku. Výběr si můžete také usnadnit nahlédnutím do online katalogu. Ten na stránkách výrobce Yuasa je velmi kvalitní a obsáhlý, stránky výrobce Varta mají také svůj online katalog.

Při nákupu motobaterie se určitě vyhněte supermarketům, benzínovým pumpám apod. Jednak tam mnohdy bývají produkty předražené, nikdo vám nepodá odbornou informaci a zboží může být i dlouhou dobu v regálu. Nejjistější nákup je ve specializované prodejně či e-shopu. Skladem mají většinu sortimentu, produktům rozumí a nabídnou mnohdy i nadstandartní služby (měření na vozidle, testování a nabíjení baterií apod.)

Kupujte motobaterii pokud možno nenalitou – nechte si ji zaktivovat přímo v prodejně a v případě internetového obchodu si nechejte zaslat baterii nenalitou. Zpravidla se tak nevyhnete manipulaci s baterií (nalití elektrolytu a následné dobití na 100%), ale zato máte jistotu čerstvé baterie. Zprovoznění motobaterie zvládne každý dle návodu a technicky je to řešeno velice bezpečnou formou, při správném postupu nehrozí žádná nehoda s kyselinou.

Využijte možnosti bezplatného odevzdání staré baterie přímo v prodejně, je to nebezpečný odpad, který podléhá přísným předpisům pro likvidaci. Prodejce má dokonce povinnost vaši starou baterii převzít k likvidaci.

Nemáte-li k baterii vhodnou nabíječku, určitě si ji pořiďte. Dnešní automatické nabíječe jsou k dostání v široké nabídce i v rozumných cenových relacích. Investice do ní se vyplatí, neboť pravidelnou údržbou baterii můžete výrazně prodloužit její životnost a předejdete tak nepříjemným překvapením na cestách.


Příště se ve volném pokračování zaměříme na péči o motobaterii.

Žádné komentáře:

Okomentovat