31. 12. 2009

"Kulturní" internetový obchod

aneb není ešop jako e-shop...
Mám rád nové technologie, které usnadňují život. Nakupování přes internet patří k takovému fenoménu, který se rok od roku stává populárnější a přístupnější. Jako každá novinka, také internetové obchodování si muselo vyšlapat svou cestičku k českému zákazníkovi a nastolit jistá pravidla a zákonitosti, která budou platná jak pro prodávajícího, tak pro kupujícího. Spoustu pravidel zajišťuje právní řád ČR, jsou však jisté zákonitosti, které nelze pevně zakotvit a tvoří se jaksi za běhu. Tato pravidla formují důležitý parametr internetového obchodu, který se odvážím nazvat kultura e-shopu.


Pomalu, ale citelně přichází doba, kdy obchodníci chápou, že (živý) zákazník v jeho (virtuálním) obchodě se chce také cítit dobře, že chce mít přehled o nabídce a chce předem vědět jasná pravidla, za kterých produkt kupuje. Za své peníze si zákazník zaslouží nejen kvalitní produkt, ale také kvalitní službu a slušné zacházení.
Ať zákazník chce nebo ne, vždy na něj nějak "dýchne" atmosféra obchodu, když do něj vejde. V případě kamenného obchodu to může být nepatrnost v podobě čisté podlahy, usměvavé prodavačky, přehledných regálů s naaranžovaným zbožím, nebo také zápach cigaret, nevrlý prodavač či mizerné osvětlení prodejny. U internetového obchodu zažívá návštěvník něco podobného, ne však tak fyzicky. Každopádně efekt bývá zpravidla stejný - zůstává v nás určitý pocit, který mnohdy může rozhodnout o tom, zda nakoupíme zrovna tady...
Náš internetový obchod, který se specializuje na prodej autobaterií, nestál desetitisíce, není doladěn k naší plné spokojenosti a dá se na něm ledasco zlepšit. Při jeho tvorbě jsme však od počátku mysleli především na zákazníka, který by se měl u nás cítit dobře. Aby měl přehled v nabídce, aby měl objednávku co nejjednodušší, a aby měl dostatek jasných informací o smluvním vztahu, do kterého při objednávce vstupuje. Důraz jsme kladli na obsáhlý popis produktů a jejich kvalitní originální fotografie. Chybějící průvodní informace např. k údržbě baterií jsme koncipovali do podoby tohoto blogu a pro online podporu používáme telefon, e-mail i Skype. Zkrátka záleží nám na tom, aby se zákazník, který klikem vstupuje do naší virtuální prodejny, cítil opravdu dobře. Jsme rádi, že mnozí naši zákazníci to u nás vnímají a očekávaný profesionální přístup odměňují svým nákupem.

To, co se v kamenném obchodě považuje již za samozřejmost - tedy jakýsi duch, který působí na zákazníka při vstupu - začíná být pro mnohé návštěvníky virtuálního světa důležitým prvkem v rozhodování, kde své peníze utratí. Začněme společně hledat a vybírat si takové obchody, které jsou nejenom nejlevnější, ale také nejlepší a do kterých jsme ochotni se rádi vracet.

Žádné komentáře:

Okomentovat