11. 3. 2010

Údržba motobaterie a příprava na sezónu

   Jak již bylo zmíněno v předešlém článku, motobaterie jsou specifické tím, že nemají zajištěn celoroční provoz ve vozidle a zvláště při skladování vyžadují péči. Tu zajistíte předně tím, že baterii odpojíte od motocyklu a uskladníte ji při teplotě 10 – 20°C. Pro pravidelné dobíjení používejte nejlépe plně automatické nabíječe, které po dobití samy přepnou do udržovacího režimu a baterii udržují ve 100% kondici. Takto můžete baterii ponechat připojenou prakticky celou dobu, kdy není používaná. Nabíječ baterii nepřebíjí a vy nemusíte pamatovat na pravidelné připojování.




I v sezóně lze baterii kdykoliv, když to potřebuje, dobíjet, zvláště prošla-li nějakým šokem  (hluboké vybití apod.). Není-li k dispozici automatický nabíječ, je třeba myslet na pravidelné připojení baterie s odhadem nabíjecí doby. Vzhledem k nízkým kapacitám motobaterií je však takové nabíjení rizikovější, neboť baterie svých 100% dosáhnou poměrně brzy a následné přebíjení je nevratně poškozuje. Naopak ponechání akumulátoru zcela bez nabíjení způsobuje jeho hluboké vybití, při kterém probíhá sulfatace – sulfát usazený na deskách elektrod zabraňuje přirozenému styku elektrolytu s olovem, baterie není schopna naakumulovat ztracenou kapacitu a je mnohdy odsouzena k vyřazení…

Pozor na typ akumulátoru a volbu správného nabíječe!
Bezúdržbovou, uzavřenou motobaterii lze připojit pouze k nabíječi, který je schopen tento typ akumulátoru bezpečně a šetrně nabít. Tyto přístroje by měly mít ve své specifikaci označení Pb-GEL, případně AGM, VRLA, MF. Zpravidla už bývají plně automatické a o vaši baterii se dobře postarají. Nouzově lze použít i konvenční nabíječ, ale jeho neopatrné použití může vést k úplnému zničení, kdy se baterie nafoukne a v horším případě může dojít k její explozi (viz obrázek).
Klasické kyselinové baterie určené k doplňování elektrolytu lze nabíjet konvenční nabíječkou pro autobaterie, samozřejmě s ohledem na svou kapacitu (max. nabíjecí proud nesmí přesáhnout 1/10 kapacity akumulátoru, což platí obecně pro všechny olověné baterie).


Příprava na sezónu
Na jaře, kdy se počasí umoudří, netrpělivý motorista přemýšlí, co si obléknout, aby na motocyklu nezmrznul... Svou pozornost by měl ale také zaměřit právě na baterii, zvláště, pokud jí nevěnoval dostatečnou péči přes zimu. Baterii by měl tedy před první vyjížďkou nabít na plnou kapacitu, a pokud je to akumulátor určený k dolívání, měl by elektrolyt dle potřeby doplnit destilovanou vodou ještě před nabíjením. Nedisponuje-li nabíječkou, navštíví odbornou prodejnu či servis, kde jeho baterii na sezónu připraví. Na částečně zasulfátovanou baterii existují speciální regenerační nabíječe, které jsou mnohdy schopny akumulátoru navrátit jeho původní schopnosti. Opět je to ale práce spíše pro odborníka.

Důležitá je také péče o kontakty motobaterie. Při montáži by měly být vždy pevně dotaženy šrouby přívodních kabelů, pro ochranu před korozí lze použít kontaktovou vazelínu, ale osvědčil se i olej ve spreji. Pokud jsou kontakty znečištěné, stačí je ocelovým kartáčem očistit a konzervovat mazadlem.

Chcete-li mít jistotu, že váš motocykl dobře dobíjí baterii během jízdy, ověřte to u elektrikáře, který umí proměřit alternátor a jeho výkon. Mějte na paměti, že závady vznikají a věci (zvláště ty mechanicky namáhané) se prostě kazí...


Mýty a pověry
Mezi uživateli motocyklů kolují některé mýty ohledně motobaterií a jejich údržby. Částečně za to mohou neinformovaní či líní prodejci, ale i přehnané chvalozpěvy v reklamních materiálech samotných výrobců. Zákazník má právo na informace a v ceně produktu by tyto informace měly být samozřejmostí. Minimem je srozumitelné a přesné uvedení instrukcí a doporučení v návodu, v lepším případě pak osobní konzultace s prodejcem - odborníkem. Doufejme, že bude přibývat více osvícených obchodníků, kteří si váží svého zákazníka, a také více spotřebitelů, kteří si nenechají mazat med kolem úst :)


Několik opravdu vypečených kamarádských rad:

"Gelová baterie se nemusí dobíjet."
Pojem gelová baterie poněkud zlidověl a navozuje dojem, že akumulátor je naplněn jakýmsi gelem. Baterie typu AGM jsou ve skutečnosti plněny tekutým kyselinovým elektrolytem ve vyšší koncentraci než u klasických akumulátorů. Náplň však nasákne do separačního materiálu mezi deskami a jeho pohyb je tak značně omezen – proto mohou tyto baterie pracovat v jakékoliv poloze. Rozhodně však vyžadují pravidelný provoz nebo dobíjení, neboť jako všem olověným akumulátorům jim nejvíce svědčí trvalá plná kapacita.

"V zimě stačí jednou za měsíc mašinu nakopnout a nechat 10 minut běžet, baterie se tak dobije."
Mimo sezónu je nutné baterii řádně a pravidelně dobíjet! Alternátor v motocyklu není nabíječka a oslabenou baterii rozhodně nestačí dobít ani při delším čase spuštěného motoru. Maximálně jí vrátí to, co si od ní vzal motocykl při startu…

"Gelové baterie nabíjím normální nabíječkou."
Ano, v mimořádných situacích lze použít i konvenční nabíječku pro nouzové nastartování. Pro seriózní údržbu je ale nutné použít odpovídající typ nabíječe, jinak hrozí výrazné zkrácení životnosti akumulátoru nebo jeho úplné zničení.

"Místo AGM baterie si stačí koupit normální baterku."
Motobaterie klasické konstrukce se dnes stále prodávají, protože jsou žádané pro starší motocykly, veterány, zahradní techniku apod. Svým o 30-50% nižším výkonem však nepokryjí potřebu pro start dnešních strojů. I přes svou nižší cenu je jejich výběr do nesprávného motocyklu neefektivní - dříve se vyčerpají, jsou nespolehlivé a musí se pravidelně dolévat.

Přeji všem motorkářům spoustu pěkných chvil v sedle, bezpečně najeté kilometry a stroje bez poruchy v nadcházející sezóně 2010!

Žádné komentáře:

Okomentovat