12. 10. 2009

Péče o motobaterie mimo sezónu

Motorkářská sezóna rychle odeznívá, stroje jsou vyčištěny a uloženy k zimnímu spánku. Kolem motobaterií a jejich zimní údržby je několik mýtů. Tak především, že je-li baterie bazúdržbová, nemusí se s ní dělat vůbec nic (zřejmě odvozeno od "bez-údržbová"). Označení bezúdržbová v případě akumulátoru vždy znamená, že motobaterie nevyžaduje pravidelné dolévání elektrolytu, který by se za normálních okolností z baterie odpařoval.
Moderní motobaterie jsou vyráběny novými technologiemi, jako jsou např. AGM nebo MF. Konstrukčně jsou tyto baterie řešeny tak, že po naplnění speciálním elektrolytem jsou hermeticky uzavřeny a po celou dobu životnosti nevyžadují žádné další doplňování. Mnozí uživatelé ale nadsazují schopnosti těchto baterií a jejich bezúdržbovost si vysvětlují tak, že baterie není potřeba ani nabíjet. Bohužel zatím nebyl vynalezen olověný akumulátor, který by netrpěl tzv. samovybíjením. Současnou snahou všech světových výrobců a leaderů technologií je snižování tohoto nežádoucího efektu na minimum a první výsledky se dostavují, jak ukazuje přední výrobce YUASA.

Ale sám majitel motobaterie (ale i autobaterie) může ovlivnit rychlost samovybíjení např. vhodným skladováním či pravidelným dobíjením v zimních měsících a v době delšího odstavení vozidla.
Jak tedy na to? Ideální skladovací teplota pro motobaterie je 10st.C, tedy např. garáž, sklep a podobně. Vyšší teploty značně urychlují samovybíjecí procesy a nižší teploty zase snižují nominální kapacitu a startovací proud akumulátoru. Také doporučuji baterii vždy odpojit od elektrosoustavy motocyklu, aby nedošlo k rychlému a hlubokému vybití vlivem zařízení, která vyžadují napájení (alarm apod.). Ideální údržbou je především pravidelné dobíjení externím dobíječem, nejlépe automatickým, který je určen pro nabíjení uzavřených akumulátorů (lidově označovaných jako gelových). Nespornou výhodou takového automatu je, že sám reguluje nabíjecí napětí a proud a včas ukončí nabíjení a přejde do tzv. udržovacího režimu, kdy je motobaterie dále dobíjena poměrně nízkým proudem, čímž se kompenzuje ono samovybíjení. Takový nabíječ lze nechat zapnutý i několik týdnů, baterii to neohrozí a velmi ji to prospěje.

Je to smutný pohled na zákazníka, který přijde na jaře a žádá o nabití motobaterie, která mu "jaksi nestartuje, přitom motorku v zimě dokonce několikrát nakopnul a nechal pět minut běžet"...Tyto baterie jsou většinou ve stavu hlubokého vybití, kdy rychle zasulfátují a nelze je znovu nabít. Investice do zařízení jako je  automatický nabíječ se určitě vyplatí, protože baterii mnohdy prodlouží životnost a udržuje ji v kondici.

V dalších článcích se zaměřím na problematiku tzv. gelových baterií a blíže se také podíváme na nabíjení.

Žádné komentáře:

Okomentovat