Mimo náš e-shop provozujeme dva kamenné obchody, specializující se na prodej autobaterií. Většinou k nám přicházejí zákazníci, kteří důvěřují našim službám a sortimentu nebo sází na kvalitu. Denně ale také svádíme boj s jistým druhem zákazníků, kteří si ještě nerozvinuli rozlišovací schopnost mezi kvalitním zbožím a brakem. Mluvím o skupině lidí, co projezdí mnohdy několik desítek kilometrů mezi obchody, aby ulovili tu nejlepší cenu. Ano, s jistou nadsázkou se dají označit za lovce cen. Jak ale takový lov bývá úspěšný, když to, co sehnali tak levně, se jim v konečném důsledku prodražilo o spálený benzín, ztrátu času a v neposlední řadě třeba o kratší životnost nekvalitní autobaterie z "akce"?
Včera jsem na toto téma debatoval se starším pánem, co u nás kupoval nabíječku. Vyprávěl mi o svém kamarádovi, který se po dvacetileté emigraci vrátil zpět do Česka a sveřepě odmítal jít s ním do supermarketu na nákup. Kamarád to vysvětloval tím, že v západním světě mají tyto markety už dlouhou dobu pověst spíše vetešnictví, kde střední třída obyvatel zpravidla nenakupuje spotřební zboží. Lidé na západě se prostě během let poučili, že kvalitní zboží v těchto obchodech prostě z principu není k sehnání. Lakonicky pak prohlásil, že "Češi se taky jednou nažerou a pochopí"...

Tedy buďme konkrétní: autobaterie VARTA Blue Dynamic se běžně dožívají 6 i více let. Za baterii VARTA ale zákazník musí zaplatit více peněz než za obyčejnou "NONAME" baterku ze supermarketu. Rozdíl činí dle mého dlouhodobého průzkumu zhruba 30 % (tedy např. VARTA=1.500,- a NONAME=1.000,-). "To už se přece vyplatí!", křičí reklamní leták. Vyplatilo by se to, kdyby autobaterie NONAME měla stejné vlastnosti, kvality a životnost jako baterie VARTA a to nikdy nemá a nebude mít. Citelným nedostatkem je nízká životnost - opět z vlastní zkušenosti si troufám tvrdit 3-4 roky. Nízká spolehlivost, nutnost vyšší údržby (dolévání, nabíjení), absence jakékoliv poradenské či servisní služby ze strany prodejce-supermarketu, to vše hraje proti koupi takové baterie.
Ano, za VARTU zaplatíte opravdu více, ale platíte za kvalitu, která vám slouží a můžete se na ni spolehnout na dlouho dopředu. Navíc v konečném důsledku přispíváte např. k lepší ekologii, protože odpad vzniká pomaleji a svými penězi podporujete velkou a silnou firmu, která velkou část svého zisku investuje do nových technologií. S kvalitní baterií nejsou spojeny další dodatečné investice, jsou podstatně méně poruchové, a tím, že jste si ji koupili u specializovaného prodejce, máte většinou zajištěn i základní bezplatný servis (měření dobíjení na vozidle, likvidace staré baterie, zapůjčení náhradní autobaterie v případě reklamace atd.).
Naše rozhodnutí, co a kde koupíme dnes není o penězích, je to o pochopení hodnoty produktu a porozumění dopadu našeho chování na celek. Naučme se lépe zvažovat klady a zápory koupě, pozorujme, kde se při nákupu cítíme opravdu dobře, mysleme více do budoucna nejen v souvislosti s produktem samotným, ale třeba i s ohledem na naše potomky, kteří přejímají naše chování. Buďme ta generace, která mění chování společnosti k lepšímu.
Pozn.: povedený krátký dokument na téma konzumu je ke shlédnutí zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat