5. 11. 2009

Kde koupit autobaterii?

...aneb kde raději nekupovat.


Mimo náš e-shop provozujeme dva kamenné obchody, specializující se na prodej autobaterií. Většinou k nám přicházejí zákazníci, kteří důvěřují našim službám a sortimentu nebo sází na kvalitu. Denně ale také svádíme boj s jistým druhem zákazníků, kteří si ještě nerozvinuli rozlišovací schopnost mezi kvalitním zbožím a brakem. Mluvím o skupině lidí, co projezdí mnohdy několik desítek kilometrů mezi obchody, aby ulovili tu nejlepší cenu. Ano, s jistou nadsázkou se dají označit za lovce cen. Jak ale takový lov bývá úspěšný, když to, co sehnali tak levně, se jim v konečném důsledku prodražilo o spálený benzín, ztrátu času a v neposlední řadě třeba o kratší životnost nekvalitní autobaterie z "akce"?
Včera jsem na toto téma debatoval se starším pánem, co u nás kupoval nabíječku. Vyprávěl mi o svém kamarádovi, který se po dvacetileté emigraci vrátil zpět do Česka a sveřepě odmítal jít s ním do supermarketu na nákup. Kamarád to vysvětloval tím, že v západním světě mají tyto markety už dlouhou dobu pověst spíše vetešnictví, kde střední třída obyvatel zpravidla nenakupuje spotřební zboží. Lidé na západě se prostě během let poučili, že kvalitní zboží v těchto obchodech prostě z principu není k sehnání. Lakonicky pak prohlásil, že "Češi se taky jednou nažerou a pochopí"...

Je to jako se zákonem o zachování energie - když je něco moc levné, někde při výrobě se muselo šetřit, aby se to mohlo nabídnout za velmi nízkou cenu obchodnímu řetězci. Ten pak více než obchodník funguje coby reklamní agentura, která nekvalitnímu produktu udělá působivou a nadsazenou reklamu. Jedním z kořenů konzumu je vzbuzovat v zákazníkovi dojem, že koupě určitého výrobku je mimořádně výhodná "právě nyní!". Pod tíhou přibarvené a agresivní reklamy zákazník-konzument nemá příležitost a ani snahu promýšlet pro a proti a výrobek koupí, dokud je nabídka "výhodná!". Co si tím může způsobit?

Tedy buďme konkrétní: autobaterie VARTA Blue Dynamic se běžně dožívají 6 i více let. Za baterii VARTA ale zákazník musí zaplatit více peněz než za obyčejnou "NONAME" baterku ze supermarketu. Rozdíl činí dle mého dlouhodobého průzkumu zhruba 30 % (tedy např. VARTA=1.500,- a NONAME=1.000,-). "To už se přece vyplatí!", křičí reklamní leták. Vyplatilo by se to, kdyby autobaterie NONAME měla stejné vlastnosti, kvality a životnost jako baterie VARTA a to nikdy nemá a nebude mít. Citelným nedostatkem je nízká životnost - opět z vlastní zkušenosti si troufám tvrdit 3-4 roky. Nízká spolehlivost, nutnost vyšší údržby (dolévání, nabíjení), absence jakékoliv poradenské či servisní služby ze strany prodejce-supermarketu, to vše hraje proti koupi takové baterie.
Ano, za VARTU zaplatíte opravdu více, ale platíte za kvalitu, která vám slouží a můžete se na ni spolehnout na dlouho dopředu. Navíc v konečném důsledku přispíváte např. k lepší ekologii, protože odpad vzniká pomaleji a svými penězi podporujete velkou a silnou firmu, která velkou část svého zisku investuje do nových technologií. S kvalitní baterií nejsou spojeny další dodatečné investice, jsou podstatně méně poruchové, a tím, že jste si ji koupili u specializovaného prodejce, máte většinou zajištěn i základní bezplatný servis (měření dobíjení na vozidle, likvidace staré baterie, zapůjčení náhradní autobaterie v případě reklamace atd.).

Naše rozhodnutí, co a kde koupíme dnes není o penězích, je to o pochopení hodnoty produktu a porozumění dopadu našeho chování na celek. Naučme se lépe zvažovat klady a zápory koupě, pozorujme, kde se při nákupu cítíme opravdu dobře, mysleme více do budoucna nejen v souvislosti s produktem samotným, ale třeba i s ohledem na naše potomky, kteří přejímají naše chování. Buďme ta generace, která mění chování společnosti k lepšímu.

Pozn.: povedený krátký dokument na téma konzumu je ke shlédnutí zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat